ترکیبات و ارزش غذایی بادام درختی
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

ترکیبات و ارزش غذایی بادام درختی

جالب است که حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد از بادام شیرین و ۴۰ تا ۴۵ درصد بادام تلخ را روغن تشکیل می‌دهد. این روغن نه تنها مضر نبوده بلکه خواص درمانی زیادی داشته و در لوسیون‌ها و کرم‌های آرایشی جایگاه ویژه‌ای دارا است. علاوه بر این ۲۵ درصد بادامِ درختی شامل یک مواد سفیده‌ای و دپاستازی به نام امولسین، صمغ، قند، موسیلار و مواد معدنی است.

به طور کلی در هر ۱۰۰ گرم بادامِ درختی خشک مواد زیر وجود دارد:بادام درختی

آب                         ۴/۷ گرم

انرژی                     ۵۹۸ گرم

پروتئین                   ۱۸/۶ گرم

روغن اشباع نشده      ۵۴/۲گرم

نشاسته                  ۱۹/۵گرم

کلسیم                  ۳۲۰ میلی‌گرم

فسفر                 ۵۰۰میلی‌گرم

آهن                   ۴/۷ میلی‌گرم

پتاسیم                ۷۷۰ میلی‌گرم

ویتامین ب ۱       ۰/۲۵ میلی‌گرم

ویتامین ب ۲        ۰/۹ میلی‌گرم

ویتامین ب ۳         ۳/۵ میلی‌گرم

 

 

ارزش غذایی بادام درختی

اشاره شد که ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده بادامِ درختی ارزش غذایی فراوانی داشته و می‌توان بخش زیادی از مواد و انرژی مورد نیاز بدن انسان را تأمین نماید. به طوری که هر ۱۰۰ گرم بادامِ درختی مقادیر زیر در بر می‌گیرد:

کالری : ۵۷۶

چربی : ۴۹ گرم

پروتئین : ۲۱ گرم

کربوهیدرات : ۲۲ گرم

فیبر : ۱۲ گرم

قند : ۳.۹ گرم

خواص بادام درختی

مسلماً ارزش غذایی و ترکیبات یاد شده در بالا، بادام درختی را دارای فواید و خواص شایانی برای سلامتی بدن نموده است. اما این خواص برای برخی از گروه‌های خاص بیشتر به چشم می‌آید که در ادامه ابتدا به آن‌ها پرداخته، سپس خواص کلی بادامِ درختی را برای سلامتی تک‌تک سیستم‌ها و اعضای بدن گفته می‌شود:

 

اعجاز بادام درختی برای زنان باردار

یکی از مواد تشکیل‌دهنده بادامِ درختی اسیدفولیک است. اسیدفولیک جهت ساخت و نگهداری سلول‌ها نقش اساسی دارد. همچنین به منظور تکامل جنین، رشد طناب نخاعی و مغز جنین وجود این ماده بسیار مهم است. بنابراین بدن زنان باردار و شیرده به مقادیر بیشتری اسیدفولیک نیاز دارد. از این رو به علت وجود اسیدفولیک فراوان در بادامِ درختی برای آن‌ها بیش از سایرین توصیه می‌شود.

از طرفی دیگر بادامِ درختی منبع فیبر و پروتئین بوده که در رفع یبوست و افزایش انرژی در زنان باردار مؤثر است. همچنین  کلسیم و پتاسیم در بادامِ درختی از فشارخون بالا در بارداری جلوگیری کرده و خطر پره اکلامپسی را در این دوران کاهش می‌دهد.

 

فواید بادام درختی برای کودکان

بادامِ درختی از جمله موادی است که می‌تواند به عنوان یک‌ میان وعده سالم برای کودکان استفاده شود. چراکه فسفر موجود در آن سبب تقویت استخوان‌های آن‌ها شده و پوسیدگی دندان و پوکی استخوان را در آینده کاهش می‌دهد. در ضمن مقادیر قابل‌توجه فلزات قلیایی در بادامِ درختی، سیستم ایمنی کودکان را تقویت می‌نماید و سبب انرژی‌زایی در بدن آن‌ها می‌‌شود.

 

بادام درختی

۱۱ اثر درمانی بادام درختی بر روی پوست و مو

ویتامین E یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها جهت سلامتی پوست و مو به شمار می‌آید و از آنجایی که بادامِ درختی مقادیر زیادی از این ویتامین را در خود دارد، به همراه روغن بادام و دیگر مواد موجود در بادام درختی در درمان و پیشگیری از مشکلات پوست و مو بسیار مؤثر است. این خواص را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. آب‌رسانی و مرطوب‌کنندگی پوست

۲. جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

۳. درمان آکنه و جوش‌های سرسیاه

۴. افزایش خاصیت الاستیسیته پوست و جوان‌کننده پوست

۵. لایه‌بردار پوست

۶. روشن‌کننده پوست

۷. درمان سیاهی زیر چشم

۸. افزایش و تقویت رشد مو

۹. نرم‌کننده و درخشان کننده مو

۱۰. رفع شوره سر

۱۱. درمان ریزش مو

 

بادام درختی و رژیم لاغری

مطالعات انجام شده بر روی مصرف‌کنندگان بادامِ درختی نشان داده افرادی که در هفته حداقل دو بار آجیل می‌خورند، نسبت به سایرین بیشتر وزن کم کرده و چربی دور شکم بیشتری از دست می‌دهند. دلیل این امر به علت فیبر و پروتئین موجود در بادامِ درختی است که در کاهش وزن نقش مهمی دارند. از طرفی کالری و روغن بالای بادام نه تنها چاق‌کننده نبوده بلکه با از بین بردن اشتها، میل به غذا خوردن را کم می‌کند.

البته افرادی هم که به دنبال افزایش وزن و چاقی هستند، می‌توانند با مصرف بیشتر بادامِ درختی در طول روز انرژی بیشتری به دست آورده و به وزن ایده‌آل خود برسند‌.

 

فواید مصرف بادام درختی برای قلب

با این‌که بادامِ درختی سرشار از چربی است اما این چربی از نوع غیراشباع است که در کاهش کلسترول بد خون و سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که چنانچه در روز ۱۰ عدد بادام مصرف شود، تا ۹ درصد کلسترول پایین می‌آید. پژوهشی دیگر نشان داده که مصرف ۵ بار بادامِ درختی در هفته، خطر بیماری‌های قلبی تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین پتاسیم و منیزیم بادامِ درختی گردش خون در بدن را بهبود بخشیده و از افزایش فشارخون جلوگیری می‌نماید.

بادام درختی

بادام درختی و سلامت مغز

مغزهای خوراکی از جمله بادامِ درختی در سلامت مغز انسان نقش کلیدی دارند. بادام درختی حاوی ریبوفلاوین و ال‌-‌کارنیتین است که سبب افزایش فعالیت مغز شده و ابتلا به آلزایمر را کم می‌کند. به گفته طب سنتی آیورودا مصرف ۵ عدد بادام خیس‌خورده به‌صورت روزانه و ناشتا کمک فراوانی به سلامت مغز می‌نماید.

 

بادامِ درختی مکمل قوی بدن‌سازان

ورزشکاران به خصوص بدن‌سازان جهت ساخت توده عضلانی در بدن به پروتئین و ویتامین E زیادی نیاز دارند که بادامِ درختی می‌تواند منبع خوبی برای این مواد باشد. همچنین منگنز، ریبوفلاوین و مس موجود در بادام در رفع خستگی و افزایش انرژی در بدن بسیار مؤثر است.

 

دیگر فواید بادامِ درختی

علاوه بر موارد بالا، مصرف بادامِ درختی در درمان و پیشگیری از موارد زیر نیز بسیار توصیه می‌شود‌:

– جلوگیری از پوکی استخوان

– درمان آرتروز

– تقویت‌کننده دندان

– پیشگیری و درمان یبوست

– درمان کم‌خونی

– درمان کبد چرب

– افزایش هورمون انسولین و بهبود دیابت

– پیشگیری از انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان روده بزرگ و دهانه رحم

– جلوگیری از تنگی نفس، امفیزم و برونشیت مزمن

– پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا

– تقویت‌کننده سیستم ایمنی

– کاهش بیماری‌های التهابی




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: